Ας γράψω κι εγώ αυτά που έχω ανακαλύψει μέχρι τώρα... Θα μιλήσω για τον ιδιωτικό τομέα...
Είμαστε νηπιαγωγοί και θα ήταν λογικό να μη βρίσκαμε δουλειά, μόνο αν ήμασταν υπερβολικά πολλοί για τον κλάδο. Όχι όταν κάθε σχολείο με νηπιακά και προνηπιακά τμήματα, δεν είναι δηλωμένο και αναγνωρισμένο από το Υπουργείο Παιδείας, οπότε δίνει αυτές τις ηλικίες σε βρεφονηπιοκόμους ή νηπιαγωγούς που δεν μπορεί να τις δηλώσει ως ΠΕ60 και να τους δώσει τα νόμιμα λεφτά... Ξέρετε ότι ο πρώτος μας μισθός υποτίθεται ότι είναι 1092 ευρώ μικτά; Δηλαδή 864 ευρώ καθαρά; Για να γίνει αυτό όμως, θα πρέπει να πάτε σε νηπιαγωγείο που είναι αναγνωρισμένο από το Υπουργείο. Δηλαδή, σε έναν από τα εκπαιδευτήρια-κολοσσούς ή κάποια από τα μικρά που έχουν αναγνωριστεί. Πού θα το ξέρετε εσείς ότι έχουν αναγνωριστεί; Πανηγύρι... Κυκλοφορούν ανά διαστήματα κάποιες λίστες του ΥΠΕΠΘ.
Από την άλλη, και τα εκπαιδευτήρια-κολοσσοί, λειτουργούν με βάση κάποιο καταστατικό. Αυτό το καταστατικό δημιουργήθηκε όταν ιδρύθηκαν και δηλώνει τα τμήματα που έχει η κάθε βαθμίδα τους. Για παράδειγμα: "Τάδε σχολείο, 2 τμήματα νηπιαγωγείου". Ασχέτως που σήμερα, 20 χρόνια μετά την ίδρυσή του, έχει 9 τμήματα να λειτουργούν μέσα... Οπότε, αυτό το σχολείο, μπορεί να δηλώσει μόνο 2 νηπιαγωγούς. Θα πάρει άλλες 7 βέβαια... Αλλά θα τις δηλώσει ως "ιδιωτικούς υπαλλήλους" ή "λοιπό προσωπικό". Θα παίρνετε λοιπόν 431 ωραιότατα ευρουλάκια. Όλα αυτά για πλήρες ωράριο. Γιατί θα ακούσετε πολλές φορές την ατάκα "Μωρέ να σε πάρω 4ωρο, 6ωρο ή 8ωρο;". Μπορεί επίσης να σας ζητήσουν πολλές φορές να εργαστείτε ως δασκάλα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού (συμβαίνει πιο συχνά απ'ό,τι πίστευα). Στα μικρά σχολεία, το πιο πιθανό είναι να ακούσετε "Το ωράριο είναι 8-4 αλλά θα κάνεις και το δρομολόγιο του σχολικού... Δεν είναι τίποτα... 2 ώρες πριν και 2 ώρες μετά".
Γενικότερα, όταν δεν υπάρχει έλεγχος από πουθενά, δύσκολο να στρώσουν αυτά τα πράγματα. Όταν η κάθε απόφοιτη θα πάει να κάνει αυτές τις δουλειές, δύσκολο να αλλάξουν και οι εργοδότες λογική. Και μη μου πείτε ότι το κάνει για τα λεφτά, γιατί σερβιτόρα σε καφετέρια, τις ίδιες ώρες, βγάζει διπλάσια λεφτά. Προϋπηρεσία; Μα δεν είναι αυτό που σπουδάσατε, έτσι κι αλλιώς...
Το τελευταίο μου χρόνο στο ΤΕΑΠΗ, έτυχε να κάνω πρακτική μέσω ΕΣΠΑ. Βρήκα εγώ το φορέα που ήθελα, γιατί από τη στιγμή που είχα τη δυνατότητα, ήθελα κάτι στη γειτονιά μου. Φεύγοντας εννοείται ότι άφησα βιογραφικό. Κατάφερα να βρω μια δουλειά στο συγκεκριμένο σχολείο και εντελώς κατά τύχη, ένας εκπαιδευτικός του Δημοτικού, έκανε καταγγελία ότι οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου είναι αδιόριστοι (δε φαίνονται δηλαδή ως Νηπιαγωγοί, γιατί ίσχυε αυτό που έγραψα πιο πάνω για τα καταστατικά των σχολείων). Έτυχε λοιπόν, να μπω στο σχολείο αυτό, τη χρονιά που θα αλλάξει το καταστατικό και θα δηλώσει όλους τους εκπαιδευτικούς (Νηπίων και Προνηπίων) ως αυτό που είναι και όχι ως λοιπό προσωπικό.
Καλό θα ήταν να μην ζούμε με το "ποιος είναι πιο τυχερός", αλλά με το "πόσες απαιτήσεις έχουμε από τον κλάδο μας".
Για να ξέρετε τι πρέπει να απαιτείτε, τηλεφωνείτε όσο συχνά θέλετε στην ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας) και ενημερωθείτε για οτιδήποτε έχετε δεύτερες σκέψεις. Ζητείστε λίστες με τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια από τις Πρωτοβάθμιες της γειτονιάς σας. Γραφτείτε στην Επετηρίδα των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών και μην ξεπουλάτε τόσο εύκολα τα πτυχία σας... Κρίμα τα χρόνια που διαβάζατε.
Καλή τύχη και σταδιοδρομία σε όλους.