EΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ANAΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Γενικά για την ανάπτυξη ικανοτήτων γλωσσικής επικοινωνίας στο παιδί
• Η απόσταση ανάµεσα στις καθηµερινές αντιλήψεις για τις ικανότητες γλωσσικής
επικοινωνίας των παιδιών και στις επιστηµονικές.
• ‘Εννοιες απαραίτητες για την περιγραφή της γλωσσικής ανάπτυξης: π.χ.
γλωσσικές και επικοινωνιακές ικανότητες και οι επιµέρους τοµείς τους
• Θεωρητικές αντιπαραθέσεις για τη µάθηση της γλώσσας
Ανάπτυξη γλωσσικών ικανοτήτων: Οι ρίζες της γλώσσας στον πρώτο χρόνο της ζωής
και η ανάπτυξή της σε διάφορα επίπεδα από το δεύτερο χρόνο και µετά
• Η προλεκτική περίοδος του πρώτου χρόνου της ζωής
• Ανάπτυξη φωνολογικών ικανοτήτων: αντίληψη οµιλίας και άρθρωση
• Ανάπτυξη γραµµατικής: γραµµατικές κλίσεις (µορφολογία) και σύνταξη
• Ανάπτυξη σηµασιολογική: κυρίως το λεξιλόγιο
Ανάπτυξη επικοινωνιακών ικανοτήτων:Χρήση και κατανόηση ποικίλων ειδών λόγου
(από τη συνοµιλία έως το αφήγηµα και το επιστηµονικό δοκίµιο) που εκπληρώνουν
διαφορετικούς σκοπούς σε διαφορετικές περιστάσεις. Πραγµατολογικές, κειµενικές
και κοινωνιογλωσσικές ικανότητες. ‘Εµφαση στην ανάπτυξη αφηγηµατικών
ικανοτήτων.
Ζητήµατα γλώσσας και εκπαίδευσης:
• Οι γλωσσικές-επικοινωνιακές ικανότητες των παιδιών: ποιοι παράγοντες τις
καθορίζουν.
• Ποια µπορεί να είναι η συµβολή της εκπαίδευσης στην ανάπτυξη των παραπάνω
ικανοτήτων; Πώς συντηρούνται ή αλλάζουν οι κοινωνικές ανισότητες µέσα από
τον τρόπο που χρησιµοποιείται η γλώσσα στο σχολείο;
‘Εµφαση για ανάγνωση στο φάκελο βιβλιογραφίας (εµπεριέχει τις διαφάνειες
των διαλέξεων) και στα σχετικά µε την παραπάνω ύλη σηµεία του συγγράµµατος
που επιλέξατε.